Een applicatie bouwen voor de festivalbranche is één ding. Zorgen dat die applicatie tijdens piekmomenten blijft presteren, is een vak apart. Tom Lammerts, oprichter en eigenaar van lmxl weet daar alles van. Hun software Festicode wordt ingezet op grote evenementen – soms met duizenden gebruikers tegelijk. Om die piekbelasting betrouwbaar op te vangen, stapten ze over van eigen servers naar een schaalbare infrastructuur. Sindsdien is er één ding waar ze zich niet meer druk over maken: hun hosting.
Van eigen servers naar echte zekerheid
Voor de samenwerking met Rootnet draaide het bedrijf hun applicatie Festicode op eigen servers, onder eigen beheer. “Dat ging prima, totdat we verder wilden opschalen,” vertelt de Tom. “Onze software wordt bijvoorbeeld gebruikt bij de Formule 1 – dan klokken er 1.500 mensen constant in en uit. Dat geeft enorme belasting op de server.” De behoefte aan schaalbaarheid én zekerheid werd steeds urgenter. “We wisten: als we willen doorgroeien, hebben we een hostingpartner nodig die die piekbelasting aankan.”
De bewuste keuze voor een partner die meegroeit
De overstap naar Rootnet was geen wilde gok, maar een bewuste keuze. “Mijn compagnon Joop kende Rootnet goed. We wilden het in één keer goed regelen – liever in het begin meer investeren, maar dan écht goed. En inmiddels weten we: het is het dubbel en dwars waard.”
Wat direct opviel: het gemak van opschalen. “Een nieuwe klantomgeving is in tien minuten opgezet. Nieuwe database, nieuwe installatie, volledig afgeschermd van andere klanten. En het mooiste: we kunnen het zelf. Geen telefoontje of ticket nodig.”
In het begin was Rootnet misschien aan de prijzige kant, maar we wisten: als we nu voor kwaliteit kiezen, plukken we daar straks de vruchten van. En dat klopt helemaal.
Proactieve support, ook als je het zelf nog niet ziet
De samenwerking gaat verder dan techniek. “Als er iets dreigt mis te gaan (bijvoorbeeld door een fout in de code) is Rootnet vaak eerder bij ons dan wij bij hen. Ze signaleren het, nemen contact op en lossen mee op. Het voelt als samenwerken aan één doel: tevreden klanten.”
Dat gevoel van partnership blijkt ook in de weekenden cruciaal. “Onze piek ligt vaak op zaterdag. Als er dan meerdere events draaien, zit je op maximale belasting. Dan is het prettig om te weten dat we kunnen opschalen én iemand kunnen bereiken als het nodig is.”
Rust en vertrouwen in hosting
Voor Tom is de grootste winst: rust. “We hoeven niet meer na te denken over onze hosting. Het werkt, het schaalt mee, het wordt onderhouden. Rootnet zorgt voor de infrastructuur – wij zorgen voor onze applicatie. Zo simpel is het.”