terug naar Digital Agencies

And the winner is… you!

Afbeelding voor And the winner is… you!
avatar van Marlou
projectmanager
Marlou
projectmanager
avatar van Marlou
Marlou
8 december 2021 leestijd 4 minuten

Op het Nederlands Filmfestival (NFF) vindt ieder jaar de uitreiking van de Gouden Kalveren plaats. Dat is lang niet alles, want anderhalve week lang staat alles wat met Nederlandse film en beeldcultuur te maken heeft in de spotlights. De website kent dan ook flinke piekdrukte in de aanloop naar en rondom het evenement. Dat is al lastig genoeg, maar het NFF wilde meer: Appmanschap werd ingeschakeld om de website een echte kaskraker te maken.

520.000 pageviews met pieken van 4.800 bezoekers tegelijkertijd, dat werkt niet zonder goed na te denken over de inrichting. Er komt nog meer bij kijken dan alleen de hoge bezoekersaantallen. De website praat met allerlei andere systemen, bijvoorbeeld voor het bestellen van tickets en het actueel houden van het filmprogramma. Daarnaast moest de website binnen een half jaar volledig werkzaam moest zijn: ga er maar aan staan.

Camera, lights, Appman!
Gerhard Bos is developer bij Appmanschap, de groep vakidioten die met deze uitdaging aan de slag zijn gegaan. “Toen we net begonnen maakten we vooral applicaties en API’s, tegenwoordig vinden we het vooral leuk om uitgebreide webapplicaties te bouwen, zoals die van het NFF,” zegt Gerhard.
Dat het project een flinke uitdaging was, maakte het juist een klus waar ze bij Appmanschap warm van worden. “Het is absoluut geen dertien in een dozijn website. Er komen veel koppelingen en complexiteit bij kijken. Daar worden wij blij van.” Zo staat het de volledige historie van het programma van het NFF op de site. Dat is een grote bak data waar Appmanschap dankzij slimme functies mee om kan gaan. “We hebben de caching bijvoorbeeld zo ingericht, dat de website alleen inlaad wat je wilt zien. Filmpjes gaan pas afspelen als je er op klikt”. Dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van de snelheid.

Doen waar je goed in bent
Snel schakelen is voor Appmanschap ontzettend belangrijk en ze bouwen graag waardevolle samenwerkingen met partijen die er net zo over denken. “Tijdens het bouwen van de website van het NFF liepen we wel eens tegen een obstakel aan. Dan konden we snel schakelen met Rootnet, we waarderen het als er meegedacht wordt.” Op die manier kan Appmanschap zich richten op datgene waar ze zelf goed in zijn: maatwerk leveren.
Zo maakten de developers van Appmanschap een nieuwe API voor het ontsluiten van onder andere tickets, nieuwsbrief inschrijvingen en je accreditatie. Allemaal technische uitdagingen, waar ze een passende oplossing voor hebben gevonden. De site is dan ook voor gebruikers overzichtelijk en makkelijk te navigeren. Het is alsof de rode loper voor je wordt uitgerold.

Managed hosting

Staat jullie project ook in de spotlights?

avatar van Marlou
Marlou
Naar contactpagina