Bij DPG Media lopen journalisten rond die zo dicht op de topsport zitten, dat ze de kleedkamer kunnen ruiken. Met Sportnieuws.nl kwam er een platform om die geur om te zetten in nieuws. Een (web)applicatie met een eigen stijl werd geboren, met meer dan een miljoen bezoekers per maand. Het platform ontwikkelt snel en dat vraagt om flexibiliteit bij Sportnieuws.nl, de webdeveloper én Rootnet.
Dicht op de actie
Het begon allemaal met een pitch aan de directie tijdens een innovatiechallenge, waarin Harry uitlegde waarom het een goed idee was om een platform als Sportnieuws.nl te beginnen. “DPG is de grootste mediagroep van Nederland, onder andere het Algemeen Dagblad en de Volkskrant maken er onderdeel van uit. We hadden dan ook sportjournalisten rondlopen bij alle betaald voetbalclubs in Nederland. Links en rechts zagen we andere platformen opkomen die het nieuws uit onze kranten kopieerden. Ik vond dat we dit zelf moesten doen, want dat konden we gewoon beter.” Uiteindelijk overtuigde hij de directie met een taart. “We hebben een appeltaart op tafel gezet met in slagroom de potentiële marktwaarde die we konden aanboren. Op de vraag: ‘hoe groot is het stuk dat jullie willen hebben?’, antwoordden ze: ‘doe maar de hele taart!’” Zo gezegd, zo gedaan. Harry en z’n team kregen budget en gingen aan de slag.
Rico Verhoeven slaat de server plat
Na een periode van relatieve rust tijdens de coronacrisis, breekt Sportnieuws.nl inmiddels record op record. “Tijdens de Olympische Spelen was het erg druk op onze website. We zitten nu op 1,5 miljoen bezoekers per maand.” Ondanks de explosieve groei, schrijven ze bij Sportnieuws.nl nog altijd op hun eigen manier. “Onze doelgroep bestaat uit jonge sportliehebbers, een beetje roddel en achterklap mag dus best, wij hebben de ruimte om het net iets anders te doen,” zegt Harry. Wat naast het veld gebeurd is misschien wel belangrijker dan wat in erbinnen afspeelt. Hij geeft aan dat ze als Sportnieuws.nl in staat zijn soepel te bewegen en snel te ontwikkelen. “We zijn een commercieel platform, maar met de steun van DPG-media. Dat werkt wel lekker, als ik een nieuwe feature nodig heb, kan ik bij een ander onderdeel van DPG aankloppen voor hulp.” Binnen DPG-meida is Sportnieuws volgens Harry ‘een raar platformpje’, maar daar zijn ze juist blij mee. “Het is leuk om te zien dat we binnen een grote organisatie een flexibele applicatie hebben opgebouwd.”
Om de piekdrukte die steeds vaker voorkomt te kunnen faciliteren, voerde Rootnet eind 2021 een migratie uit zodat Sportnieuws.nl de horde bezoekers aan kan. “Bij wedstrijden van Rico Verhoeven lag de server weleens plat. Rootnet en Linku hebben toen proactief geholpen door voor te stellen hoe we dat op kunnen lossen. Sinds de servermigratie hebben we zonder problemen 10.000 bezoekers tegelijkertijd op onze website.”
Sinds de servermigratie hebben we zonder problemen 10.000 bezoekers tegelijkertijd op onze website.
Hey Harry, hoe gaat het eigenlijk?
De goede band tussen Sportnieuws.nl en Rootnet gaat over meer dan alleen goed werk leveren. “Bij service horen wat mij betreft ook vragen als: ‘hey Harry, hoe gaat het?’ Er hoeft niet altijd een uitdaging te liggen die opgelost moet worden, gewoon prettig contact is ook van grote waarde,” zegt Harry. Het is in ieder geval de bedoeling dat Sportnieuws.nl nog flinke stappen gaat zetten. “We willen uiteindelijk gemiddeld 2 miljoen bezoekers per maand hebben, met 30 miljoen unieke pageviews. Dat vraagt natuurlijk veel van onze website, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we dat samen met Rootnet aankunnen!”