terug naar blogs

In zes stappen je webshop klaar voor de feestdagen!

Afbeelding voor In zes stappen je webshop klaar voor de feestdagen!
avatar van Danny
auteur
Danny
auteur
avatar van Danny
Danny
Blackfriday is coming
27 september 2022 leestijd 3-5 minuten

Het lijkt wellicht vroeg maar de feestdagen staan alweer om de hoek. Het is de periode dat de webwinkels een groot deel van de omzet draaien dankzij Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst. Toch zien wij ieder jaar weer webshops in de problemen komen omdat zij zich niet goed voorbereid hebben op het extra verkeer tijdens de feestdagen. Om deze reden bespreken wij in deze blog waar je bij met je webshop op moet letten om voorbereid te zijn op de aankomende drukte.

Afbeelding voor

Heb je vragen of feedback over onze blog?

1. De juiste server

Vergeleken informatieve websites leunen webshops zwaar op de performance van de onderliggende server. Dat komt omdat maar een deel van de informatie van een webshop kan worden opgevangen door cache. Het andere deel, metname de checkout en administratie van de webshop kan maar beperkt door cache worden opgevangen omdat deze content specifiek voor die gebruiker is. Je kunt een server uitbreiden met meer resources. Dat wil zeggen meer CPU cores waarmee hij kan rekenen en meer geheugen waar hij informatie in kan verwerken.

Toch zegt het aantal CPU cores lang niet alles. In ons recente benchmark blog lees je bijvoorbeeld terug dat ons kleinste server model met gemak grotere servermodellen verslaat in de public cloud. Dat komt omdat onze infrastructuur specifiek ontworpen is voor snelheid. Een belangrijke check is dus of je de server kunt vergroten en of het onderliggende platform ook echt is ingericht voor snelheid.

2. Varnish caching

Voor webshops op basis van Magento 2 en Shopware 6 is Varnish aan te raden. Voor WooCommerce wordt bij ons gebruikt gemaakt van FastCGI cache. Varnish is caching software dat het resultaat van eerdere aanroepen opslaat en aanbied aan bezoekers met exact dezelfde aanroep zoals bijvoorbeeld een productpagina. Die is voor de meeste bezoekers identiek en dan hoeft de server die pagina niet helemaal opnieuw op te bouwen. Het winkelmandje is wel uniek, die stuurt Varnish dan alsnog door naar de webserver.

Het inrichten van Varnish vereist wel enige ervaring, daarom hebben wij dit al klaar staan in een template. Verkeerde regels in Varnish kunnen er namelijk voor zorgen dat ook het winkelmandje kan worden onthouden. Bezoekers zien dan elkaars informatie wat voor verwarring en zelfs tot een datalek kan leiden.

3. Redis caching

Wij adviseren webshops gebruik te maken van Redis. Deze cache draait volledig in het geheugen van een server en werkt op net een ander niveau dan Varnish. De webshop software schrijft hier zelf specifieke informatie naar toe die hij verwacht snel weer nodig te hebben. Op deze manier hoeft deze informatie niet vanuit een trage harddisk of database te komen.

In Magento 2 en Shopware 6 is standaard al ondersteuning voor Redis aanwezig. Voor andere systemen zoals WooCommerce (WordPress) gebruik je hiervoor een plugin zoals W3 Total Cache. Voor onze klanten hebben wij een FAQ item geschreven over hoe je deze optimaal kan instellen.

Afbeelding voor

Wil je zeker weten dat je webshop straks de drukte aan kan?

4. Elasticsearch

Veel van de informatie op een website komt uiteindelijk uit een database. Vaak gebruiken ze hiervoor MySQL, MariaDB of PostgreSQL. Tegenwoordig is er veel ondersteuning voor een andere database engine, Elastic Search. Deze maakt het mogelijk om razendsnel informatie uit een grote dataset zoals een productcatalogus te halen. Hierdoor krijgen bezoekers direct resultaat wanneer ze een product zoeken op je website.

Maar ook aan de beheer kant geeft het een enorme performance boost, bijvoorbeeld bij het beheer van producten of administratie. Voor onze klanten is het mogelijk om Elastic Search gratis te installeren op basis van een template door onze technische support.

5. Cloudflare

Als je alle zeilen bij wilt zetten dan raden wij aan dat je ook Cloudflare gebruikt. Cloudflare is een derde partij en staat in eerste instantie los van onze diensten. Het is daarom door iedereen te gebruiken en voor iedere website of CMS geschikt. Cloudflare bied een extra laag caching op een hoger niveau dan de server waardoor je webshop nog sneller wordt en minder resources vraagt van de onderliggende server.

Hierdoor kan op zijn beurt de server weer meer gelijktijdige bezoekers aan. Voor onze klanten, die de domeinnaam ook bij ons geregistreerd hebben, kan je Cloudflare via myrootnet.nl met één druk op de knop automatisch activeren. Lekker zonder zorgen.

6. Meten is weten

In een eerdere post hebben we de tool Loader.io gebruikt om te meten hoeveel aanroepen een website en server kan verwerken voordat er error’s optreden. Met de statistieken van voorgaande jaren kun je zo eenvoudig meten of je klaar bent voor hetzelfde aantal bezoekers.

Naast het extern meten is het intern meten ook belangrijk. Bijvoorbeeld je cache hit rate. Als Varnish maar 2% van je verkeer uit cache kan aanbieden dan staat deze niet effectief ingesteld en krijgt de server het nog steeds zwaar bij veel bezoekers.
Onze engineers kijken ook altijd graag even mee. Van ieder project hebben we uitgebreide statistieken over de belasting. Dat geeft ook handvatten om vast te stellen waar de knelpunten van een webshop zich bevinden.

tech

WordPress: Performance Optimalisatie, de vijf meest gebruikte tools en tips

WordPress optimaliseren begint bij de oorzaak vinden. Wij geven je onze top vijf tools en tips voor WordPress performance optimalisatie!
Lees verder over performance tips voor WooCommerce
Afbeelding voor WordPress: Performance Optimalisatie, de vijf meest gebruikte tools en tips
tech

Magento: Performance Optimalisatie

Is jouw Magento 2 webshop niet vooruit te branden? Lees onze blog met 8 tips hoe je de performance van Magento 2 kunt optimaliseren.
Lees verder over performance tips voor Magento 2
Afbeelding voor Magento: Performance Optimalisatie
tech

Shopware 6: Performance optimalisatie in vijf stappen.

Met het verlopen van Magento (1.X) is er een merkbare stijging in populariteit geweest van andere Ecommerce platformen en zien wij steeds meer websho…
Lees verder over performance tips voor Shopware 6
shopware 6 logo

Aan de slag

Ga dus nu alvast aan de slag om je webshop voor te bereiden op de drukke feestdagen. Een snelle en vooral bereikbare webshop is natuurlijk een key factor om bestellingen te ontvangen. Wil je eens vrijblijvend advies over de snelheid van je webshop? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier.

Wil jij het maximale uit de feestdagen halen?

Wacht niet en neem direct contact met ons op!

avatar van Marlou
Marlou staat klaar om je te helpen
Naar contactpagina